Fachowe wsparcie pielęgniarek ATERIMA MED podczas dyżurów

07 lutego 2020 10:52

Opiekunowie osób starszych mogą spotkać się w swojej pracy z różnymi wyzwaniami – bywają cięższe chwile, pojawia się stres. Jak się temu nie poddać i z powodzeniem wyjść nawet z tych trudnych sytuacji? Opiekunowie, którzy wyjeżdżają do pracy w Niemczech z ATERIMA MED, mogą omówić swoje wątpliwości podczas dyżurów telefonicznych z doświadczonymi pielęgniarkami z Akademii Opiekunów. Na czym polega wsparcie pielęgniarskie oferowane przez ATERIMA MED – opowiada Iwona Przybyło, doświadczona pielęgniarka, Kierownik Zespołu Wsparcia Pielęgniarskiego w ATERIMA MED.


 


Kiedy i jak można skorzystać z kontaktu z pielęgniarką ATERIMA MED?


Nasze dyżury odbywają się od poniedziałku do piątku w godz. 9:00-18:00. Często jesteśmy dostępne również w późniejszych godzinach, nawet o 20:00. Wiemy, że to ta część dnia, kiedy Opiekunowie mają więcej czasu i mogą spokojnie porozmawiać. Można też do nas zadzwonić w weekendy pod numer alarmowy.


 


Na czym polega wsparcie pielęgniarskie oferowane przez ATERIMA MED?


Skupiamy się przede wszystkim na udzielaniu pomocy, najczęściej w sytuacjach nagłych, kiedy Opiekunka zauważa gwałtowne pogorszenie stanu zdrowia u swojego Podopiecznego i nie wie, jak sobie z tym poradzić. Często padają pytania o to, czy jakaś dolegliwość, dostrzeżona u seniora lub samego opiekuna, wymaga konsultacji z lekarzem, np. bóle kręgosłupa lub drobne infekcje. Zawsze wtedy staramy się podpowiedzieć jakiś sprawdzony domowy sposób, który pozwoli szybko pozbyć się dolegliwości. Często sama świadomość, że Opiekunka nie jest w danej sytuacji osamotniona, jest dla niej budująca i sprawia, że praca przebiega w bardziej komfortowej atmosferze.



Z jakimi pytaniami najczęściej dzwonią Opiekunowie?


Do najczęściej zadawanych nam pytań należą: jak reagować w przypadku nocnego wstawania i błądzenia seniora, jak zapewnić właściwą dietę podopiecznemu i w jaki sposób go karmić, jak postępować w przypadku infekcji, problemów z transferem, zaburzeń zachowania w demencji, omamów, urojeń itp. Opiekunowie konsultują się z nami także wtedy, gdy senior nie rozpoznaje swojego opiekuna lub wygania go z mieszkania. Są to sytuacje trudne i zawsze staramy się to rozumieć, okazać wsparcie. Do częstych pytań, które odnotowujemy na co dzień, należą także te o właściwy sposób zmieniania pieluchomajtek, pielęgnację skóry oraz aktywizację seniora. Tak naprawdę pomagamy we wszystkich sytuacjach związanych z opieką, które na miejscu okazują się problematyczne. Zawsze jest tak, że Opiekun jedzie na ofertę z pewną wiedzą na temat stanu zdrowia podopiecznego, jednak po przyjeździe może się okazać, że kondycja i samopoczucie seniora odbiegają od wcześniejszych założeń, np. z powodu właśnie przebytego przeziębienia, które szczególnie w demencji może bardzo zmienić stan chorego. Wtedy doradzamy: jeśli senior gubi się idąc w nocy do toalety, zaświećmy mu światło w łazience, a jeśli ma problemy z przełykaniem – spróbujmy podać posiłek w innej formie. Dzięki temu, że udzielamy wsparcia pielęgniarskiego już od wielu lat i wiemy, z czym borykają się opiekunowie podczas swojej pracy, możemy powiedzieć, że nasza pomoc jest skuteczna i doceniana przez Opiekunów. 


 


Co jeszcze Zespół Wsparcia Pielęgniarskiego oferuje Opiekunom ATERIMA MED?


Przede wszystkim poczucie, że nigdy nie pozostają z problemami sami. Na tyle, na ile możemy, staramy się udzielać także wsparcia psychologicznego. Rozmowy z naszymi Opiekunami odbywają się w przyjaznej atmosferze, często mamy bardzo osobiste relacje. Jedną z najtrudniejszych sytuacji, która jednak zdarza się w tej specyficznej pracy, jest śmierć podopiecznego. To zawsze wydarzenie obfitujące w emocje – kryzysowe, smutne, wywołujące żal i uczucie pustki. Ważne, by nie zostać wtedy w osamotnieniu, dlatego w takich sytuacjach również służymy wsparciem i rozmową.


 


Czy trafiają się poważniejsze problemy, z którymi zgłaszają się Opiekunowie?


Tak, są to pytania o opiekę nad osobami cierpiącymi na demencję. Te zagadnienia zwykle należą do kategorii „trudniejszych”, a to dlatego, że przypadki demencji bywają różne. Dotychczasowe doświadczenia danego Opiekuna z innym podopiecznym mogą okazać się niewystarczające przy seniorze, którym opiekujemy się aktualnie, bo np. przyczyną jednej demencji była choroba Parkinsona, a teraz mamy do czynienia z tzw. demencją naczyniową. Nigdy nie należy wyrzucać sobie, że jakaś sytuacja nas przerasta – zachęcam do tego, by otworzyć się na dostępne wsparcie i z niego korzystać, bo właśnie po to jesteśmy. Często słyszymy wyrazy wdzięczności za niesioną pomoc – to dla nas najlepszy dowód zaufania i szacunku.


 


Iwona Przybyło


Magister pielęgniarstwa, absolwentka Wydziału Nauk o Zdrowiu na kierunku Pielęgniarstwo Uniwersytetu Medycznego w Gdańsku. Specjalista Pielęgniarstwa Anestezjologicznego i Intensywnej Opieki. Dyplomowany terapeuta zajęciowy, coach i trener. Posiada ponad 18-letnie doświadczenie kliniczne i pedagogiczne. W swojej pracy łączy wiedzę z doświadczeniem zawodowym. Od lat jest zaangażowana w edukację i podnoszenie kompetencji zawodowych opiekunów osób starszych, pielęgniarek i terapeutów zajęciowych.


 


Pracowałaś w zawodzie opiekunki osób starszych lub zajmowałaś się seniorem w rodzinie? Odwiedź stronę https://www.aterima-med.pl/oferty i zobacz aktualne oferty pracy ATERIMA MED.