Jak zachowywać się przy osobie starszej?

Zazwyczaj opiekunka opiekuje się seniorami, a więc osobami sporo starszymi od niej. W związku z tym w relacji opiekunka-podopieczny występuje różnica pokoleniowa. Dlatego należy pamiętać, że to co opiekunce może wydawać się zwyczajne i normalne, dla podopiecznego może być dziwne albo nawet nie do zaakceptowania. Warto zwracać uwagę na swoje zachowanie w obecności seniora.

Jak opiekunka powinna zachowywać się w pracy? Jakich zasad, także etycznych powinna przestrzegać, by współpraca układała się jak należy? Na co powinna zwrócić uwagę przy wyborze stroju do pracy? I dlaczego zawsze najważniejsza jest szczera rozmowa?

 

Różnica pokoleniowa

Ponieważ podopieczni to zazwyczaj osoby w podeszłym wieku, oczywistym jest, że między nimi a opiekunkami występuje spora różnica pokoleniowa. Może ona tworzyć pewne bariery, które jednak przy odrobinie dobrej woli są możliwe do pokonania. Osoby starsze swoją młodość przeżyły w zupełnie innych czasach i zupełnie inaczej zostały wychowane, zatem mają inny światopogląd. To, co młodej opiekunce seniora może wydawać się zupełnie normalne (np. strój, makijaż, zachowanie, wypowiedzi) dla osoby starszej może być szokujące i świadczące o lekceważeniu i braku szacunku. Czasem  nawet nieodpowiednie w oczach podopiecznego zachowanie opiekunki może powodować lęk i agresję. Warto zatem zastanowić się nad tym i dostosować swoje zachowanie do sytuacji.

 

Jak powinna zachowywać się opiekunka seniora?

- Przede wszystkim powinna słuchać swojego podopiecznego, gdyż komunikacja zarówno ta werbalna, jak i niewerbalna jest bardzo ważna. I to słuchać ze zrozumieniem, okazując przy tym życzliwość.

- W rozmowie nie należy podnosić głosu czy krzyczeć – należy rozmawiać spokojnie (nawet w sytuacjach stresowych).

- Opiekunka seniora powinna być życzliwa, ale także asertywna.

- Bardzo ważna jest cierpliwość – należy dostosować sposób mówienia do stanu zdrowia podopiecznego – jeśli ma demencję czy zaburzenia słuchu i mowy, trzeba używać prostych słów i wypowiadać je wolno, wyraźnie i głośno, a jeśli jest taka potrzeba, należy powtarzać do skutku.

- Opiekun powinien także zadawać proste pytania, na które można odpowiedzieć tak lub nie.

- Należy zwracać uwagę na reakcje podopiecznych, a zatem zachowywać kontakt wzrokowy.

- Można pomagać sobie gestykulacją, ale nie nadmierną, gdyż może ona budzić niepokój seniora.

- Kluczowe jest wspieranie podopiecznego uśmiechem, pochwałami i zwyczajnym dobrym słowem.

- W sytuacji nieporozumień należy skontaktować się z rodziną podopiecznego, menadżerem kontraktu lub koordynatorem.

 

Opieka nad seniorem - etyka pracy

Opiekunka osób starszych powinna odnosić się do podopiecznego z szacunkiem, tj. szanować jego godność intymność, odnosić się do niego z empatią, wyrozumiałością i zaangażowaniem. Chodzi tu m.in. o kwestie takie jak nieotwieranie korespondencji, prawidłowe rozliczanie się z powierzonych pieniędzy, korzystanie z telefonu czy komputera za zgodą podopiecznego lub jego rodziny, szanowanie prywatnych rzeczy seniora. Opiekunka absolutnie nie może w trakcie pracy spożywać alkoholu i innych substancji odurzających. Nie należy także krytykować podopiecznego i oceniać go, należy być wyrozumiałym i tolerancyjnym. Nie wolno go pouczać ani naruszać jego systemu wartości i wiary.

Opiekunka powinna traktować swojego podopiecznego w taki sposób, w jaki sama chciałaby być traktowana na starość.

 

Ubiór i wygląd opiekunki osób starszych

Oczywiście ubranie nie świadczy o człowieku, ale wygląd ma wielkie znaczenie. Ubiór do pracy powinien być dopasowany do jej charakteru. A ponieważ praca opiekunki wymaga także wysiłku fizycznego, to ubranie powinno być wygodne i niekrępujące ruchów. Oczywiście powinno być także schludne i czyste. W wypadku opiekunek najlepiej sprawdza się strój sportowy. Jeśli chodzi o kolorystykę, to powinna być raczej stonowana niż jaskrawa. Obuwie również powinno być wygodne. Fryzura nie powinna przeszkadzać w wykonywaniu czynności, więc jeśli opiekunka seniora ma długie włosy, lepiej je spiąć lub związać. Jeśli makijaż, to tylko delikatny. Warto także zrezygnować z biżuterii podczas wykonywania obowiązków opiekuńczych, gdyż przeszkadza, a może także zranić podopiecznego. Należy również zwrócić uwagę na swoje dłonie – powinny być zadbane – paznokcie krótko przycięte i czyste, ewentualnie pomalowane na jasny kolor.

 

Przede wszystkim rozmowa

Wiadomo, że rozmowa jest najważniejsza i to zarówno na początku pracy, jak również później. Wszelkie nieporozumienia warto wyjaśnić z podopiecznym lub jego rodziną. Poznać seniora także można właściwie tylko przez rozmowę. Dzięki niej można zaznajomić się z  potrzebami i oczekiwaniami podopiecznego. Oczywiście opiekunka osoby starszej w Anglii czy opiekunka osoby starszej w Niemczech ma pewne ograniczenia w rozmowie wynikające z tego, że język angielski czy niemiecki nie jest jej ojczystym językiem. Z tego względu możliwe są pewne nieporozumienia, które należy wyjaśnić w trakcie rozmowy. Jeśli to nie poskutkuje, zawsze można poprosić o pomoc menadżera kontraktu.

 

Jeśli posiadasz doświadczenie w opiece nas osobami starszymi i szukasz pracy, bądź chcesz się sprawdzić w zawodzie opiekunki seniora, wejdź na stronę: https://promedica24.com.pl/praca-opiekunki/ i zapoznaj się z ofertami pracy Promedica24.

09 kwietnia 2019 18:27 / 2 osobom podoba się ten post
ładnie napisane , rzeczywiście taka powinna być etyka zawodu opiekunki - bo to już zawód . Jednakże do tego zawodu przynależą także agencje rekrutujące opiekunki . Tak , tak należycie do nas bo bez nas byście nie istnieli . Taka prawda . Etyka zawodu winna was też obowiązywać w nieco innym zakresie ale powinna .
konkretnie :
Pracownicy agencji powinna odnosić się do opiekunki z szacunkiem, tj. szanować jej godność i gdy jest ona naruszana przez podopiecznego lub jego rodzinę - zdecydowanie reagować stając po stronie opiekunki / waszego żywiciela / odnosić się do opiekunki z empatią, wyrozumiałością i zaangażowaniem.
W przypadkach gdy z danego miejsca np w ciągu 4-5 miesięcy " uciekają " opiekunki - zrezygnować z takiego zlecenia przyjmując do wiadomości , iż pacjent nie nadaje się do opieki domowej lub warunki bytowania opiekunki są urągającej ludzkiej godności .
Rzetelnie informować o stanie podopiecznego i co najmniej raz w roku przedstawiciel agencji musi weryfikować osobiście dane dotyczące stanu pacjenta , pomieszczeń udostępnianych tylko dla opiekunki jako jej prywatna strefa , ilość pieniędzy przeznaczanych przez rodzinę na wyżywienie opiekunki , dostępność do łazienki itp.
Etyka zawodowa powinna wymagać od agencji , dokładne informowanie podopiecznych i ich rodzin o przysługującym czasie wolnym , ilości godzin pracy w tygodniu - dane te winny być zawarte w umowie z rodziną i zawarta winna być także klauzula o karach umownych w przypadku nieprzestrzegania przez rodzinę czasu pracy opiekunki lub braku czasu wolnego . W umowach zarówno dla opiekunki jak i dla rodziny powinna być wyszczególniona dodatkowa stawka za nocne wstawania .
to co wyżej napisałam to tylko mała cześć kodeksu etyki pracowników agencji , sygnalizuje tylko tutaj te najważniejsze . Proszę jednak , nie zapominać , że działamy wspólnie praktycznie jak naczynia połączone , bez nas nie byłoby was ale trzeba przyznać , że i nas bez was też wiele by nie było . Etyka pracy opiekunki/ opiekuna odnosi sie także do pracowników agencji , nieco inaczej ale tak . Szanujmy się zatem nawzajem .
09 kwietnia 2019 18:35 / 3 osobom podoba się ten post
pozwolę sobie jeszcze dodać , że nieetycznym a może nazwę to po imieniu : chamstwem , jest wysyłanie opiekunki ledwo mówiącej po niemiecku do podopiecznego , który w swoich wymaganiach zaznacza , że opiekunka powinna dobrze mówić po niemiecku . Motyw takiego działania jest jasny - byle nie stracić klienta i kasy ; a że wkurzony klient wyzywa się na opiekunce - to już mało istotne .
09 kwietnia 2019 19:16
Zgadzam się z Tobą w 100% wzajemny szacunek bardzo ważny i to żeby w naszych umowach było jasne co nam się należy od początku do końca trwania umowy .A co do wysyłania opiekunki ze słabym językiem do wymagającego seniora,seniorki, który czeka na osobę z dobrym albo b.dobrym i z dużym doświadczeniem to nie raz słyszałam.A jakie później było jej traktowanie.Na samym początku mojej pracy jak przyjechalam do rodziny pierwszy raz, na wiasę mówiąc bardzo miłej i uprzejmej i zobaczyłam swój profil, który firma przysłała do rodziny to sie z lekka zdziwiłam,nawet przestraszyłam, ponieważ napisane było przez firmę ,że pracuje w opiece 5 lat i mówię komunikatywnie ,,mocno'' (co było bzdurą).Faktycznie przypadek pdp.nie wymagał prowadzenia konwersacji (osoba leząca +demencja)i ratowałam się angielskim z kontaktach z rodziną ,to tak nie może być!Miałam to szczęście, że akurat na taką rodzinę trafilam.
09 kwietnia 2019 20:22
Dokładnie ja powiem szczerze że dla mnie to nie do pomyślenia . Na przykładzie mojej zmienniczki w dokumentach ma staż pracy w DE dłuższy niż ja , język niemiecki dobry komunikatywny , do jej domu w Pl przychodzi zaprzyjaźniona pani nauczycielka na korepetycje a kobieta przyjeżdża do pracy i nie umie zdania złożyć .. 
Jak zadzwoniłam do firmy powiedziałam że kobieta nie rozumie i nie potrafi rozmawiać po niemiecku to pani była zdziwiona bo w dokumentach był niemiecki dobry komunikatywny i że to nie możliwe .. jak taka opiekunka zadzwoni po lekarza , policję czy straż pożarna ? 
Od pierwszych chwil u pdp nastawiona negatywnie , zamiast skupić się na obowiązkach jakie do niej należą i są jasno ustalone jęczy że ona by okna umyła albo wypielila ogródek .. albo coś posprzatala .. ( jest pani do sprzątania ) 
No niestety firmy są nastawione jedynie na zyski i myślę że prędko się to nie zmieni ..
 
09 kwietnia 2019 20:28 / 1 osobie podoba się ten post
Moja zmienniczka jest według mnie zazdrosna i dziwnie się zachowuje kiedy jest dzień wymiany . Na każdym kroku kiedy ja jestem w innych pomieszczeniach przypomina dziadkowi bądź jego dzieciom oo Ewelina dużo rozumie i mówi dobrze po niemiecku oo Ewelina jest lepsza niż ja . Nie rozumiem jej zachowania i podejścia raz na mnie naskoczyla oo jak ty przyjeżdżasz to jak święto jakieś się cieszą i śmieją a jak ja to miny jak na pogrzebie smutni . Przykro mi nie mam na to wpływu , a mój niemiecki nie jest idealny , sporo rozumiem ale często wraz umknie jakieś nowe słowo . Zresztą całą szkole miałam angielski a niemieckiego uczyłam się sama ale sporo w Niemczech rozmawiając . Może na lato będę mieć inną zmienniczke bo rodzina traci cierpliwość a zmienniczka ma w lipcu urlop a ja będę w Polsce .. czas pokaże 
09 kwietnia 2019 20:48 / 2 osobom podoba się ten post
Zachowania ludzi jeszcze nieraz Cię Ewelinko zdziwią ,takie życie .Często jest tak, że z powodu słabego jezyka albo jego braku bo i  tak bywa dziewczyny nadrabiają pracą w ogrodach ,myciem okien itp. Wiadomo dlaczego ,ale na prawdę język to podstawa ja też miałam angielski i rosyjski ,niemiecki -tylko krótki kurs resztę sama ,internet ,lekcje online.Z językiem czujesz się pewniej ,pewnie że młodemu łatwiej ,ale samozaparcie b.wazne.i satysfakcja ogromna ,że można.
09 kwietnia 2019 20:57 / 1 osobie podoba się ten post
Dla mnie to dziwne bo od okien dziadek zamawia dwóch gości co roku 1,5 godziny i okna umyte a ogród ogarniają syn i córki to wszystko .. no ale różnie bywa z ludźmi ..
09 kwietnia 2019 21:46 / 1 osobie podoba się ten post
Powinno tak być, no ale co? Agencje pośrednictwa pracy zawsze znajdą powód by "umyć ręce".Dziś rozmawiałam z kilkoma koordynatorami i co?..Rodziny marudzą już przy rachunkach mc.2100, rachunki 2400 i wyżej płacą przy 2osobach.Z powodu RODO nie mogę powiedzieć które Agencje przy takich klientach są z góry odrzucane.Z tad te "małe" nagle zaczęły oferować oferty, dlaczego ? Bo są tańsze.Do jednej osoby owszem można, ale są to zazwyczaj już b.ciezkie przypadki(nierzadko nienadające się do domowej opieki).Rodziny zatajają stan swoich seniorów, koordynatorzy im "wchodza w ..." by ich nie stracić.Koło się zamyka.Trzeba z góry ustalić swoje wymagania i nagrywać rozmowy.Opisow zadać na papierze, z aneksem że w razie niezgodności nie przyjmujemy takiego zlecenia.Oni od klienta biorą wprawdzie po 200e.ale mają takich wielu więc nieźle się mają! Nie ma się co "pieścić".Osobiście się cieszę że zmieniłam formę zatrudnienia.Tu są jasne zasady i nie ma mowy o łamaniu praw i innych takich.
27 maja 2019 15:22 / 3 osobom podoba się ten post
Czytając ten artykuł kręci się łza w oku na to jaka jest to ciężka choroba W kilka lat powodując, że osoba chora robi się jak dziecko..noworodek. Jest to ogromna tragedia dla rodziny. Duże BRAWA dla córki, która pomimo pękającego serca gdy zostawiła mamę w tym ośrodku.....miała czas i siłę by ją odwiedzac i pielęgnować.
Często jest tak że rodzina zostawia schorwaną osobę i "zapomina" o niej. Pojawia się tzw znieczulica. 
To oni nasi stawali na głowie by nam było dobrze i byśmy wyrośli na ludzi. 
Ten krótki wiersz jak tak bardzo wymowny, zawiera piękne wspomienia. 
 
Ona mi pierwsza pokazała księżyc
i pierwszy śnieg na świerkach,
i pierwszy deszcz.
 
Byłem wtedy mały jak muszelka,
a czarna suknia matki szumiała jak Morze Czarne.
 
 

 
14 czerwca 2019 10:28
Przede wszystkim z szacunkiem i zrozumieniem.
06 listopada 2020 19:28 / 4 osobom podoba się ten post
Zaciekawiło mnie to stwierdzenie, o rozmowach prywatnych tylko na przerwie. Zrozumiałam, że przez, powiedzmy 10-12 godzin każdego dnia nie mam prawa do życia prywatnego? Nawet, jeśli pdp. mnie przez tyle czasu nie potrzebuje? Bo tak to odbieram. Oczywiście, priorytetem są potrzeby osoby, którą się opiekuję. Ale przecież pracujemy, wg. umowy jakieś 4-5 godzin dziennie, reszta to gotowość. Czyli w sumie mój czas, w którym robię, to co chcę, ale jestem w takim miejscu, żeby móc zareagować, gdy pdp. mnie potrzebuje? Tak to rozumiałam. To dlaczego niby nie mogę w tym czasie zadzwonić? Trudno kurczę oczekiwać, że rodzina, przyjaciele, urzędy będą dostępni wylącznie w czasie mojej przerwy... No, akurat urzędy tak...
07 listopada 2020 15:26 / 2 osobom podoba się ten post
Bożesz brzmisz jak paniusia zza biurka  sorry jeżeli tak nie jest ale tak to odczytuje. 
07 listopada 2020 21:01 / 3 osobom podoba się ten post
Echh nie dajmy się zwariować, to nie musztra tylko praca
13 sierpnia 2021 07:49
Witam !!! Nalepiej nie mieć zbyt emocjonalnego podejścia do podopiecznych. Nawet pozytywne emocje mogą źle  wpływać na ich psychikę ..Lepiej nie reagować na zdarzenia raptownie tylko podchodzić do wszystkiego spokojnie. verb