Poszukiwanie pracy – jak skutecznie szukać zatrudnienia w opiece

Najtrudniejszy pierwszy krok?

Niezależnie od tego czy chcesz zgłosić się w odpowiedzi na konkretną ofertę pracy, czy też po prostu chcesz umieścić swoje dane w bazie agencji, która zatrudnia opiekunki, jedną z najczęstszych form zgłoszenia swojego zainteresowania pracą i chęci ubiegania się o nią, jest przesłanie swojej aplikacji pisemnej.
Większość legalnych pracodawców stwarza możliwość telefonicznego zgłoszenia kandydatury, jeśli jednak wygodniejsze dla Ciebie jest wysłanie aplikacji, dowiesz się poniżej jakie możliwości istnieją w tym zakresie.

CV, list motywacyjny, a może po prostu e-mail?
Obecnie na rynku pracy, ubiegając się o jakąkolwiek posadę, przesyła się przeważnie dokument zwany CV, czyli Curriculum Vitae. Istnieje wiele poradników, również ogólnodostępnych, internetowych, jak stworzyć taki dokument, co powinno się w nim znaleźć i w jakiej formie.  Jeśli masz już gotowe CV lub chcesz je stworzyć  – zwróć uwagę czy na pewno zamieszczone są w nim informacje na temat tego, co istotne jest z punktu widzenia pracy w opiece.
Doświadczenie w zakresie czynności opiekuńczych często bywa nieformalne (np. opieka nad osobą w rodzinie, znajomym lub po prostu praca bez umowy tzw. "na czarno"), nie oznacza to jednak, że powinny zostać w CV pominięte. To właśnie posiadanie praktycznego doświadczenie stanowi warunek konieczny, by w pracodawcy powstało zainteresowanie Twoją kandydaturą – dlatego obowiązkowo określ w CV informacje na jego temat.

List motywacyjny
List motywacyjny to pismo przedstawiające potencjalnemu pracodawcy powód, dla którego chciałabyś podjąć daną pracę oraz informacje, które przemawiają za tym, by zostać do niej przyjętym. To drugi po CV dokument, najczęściej stosowany w rekrutacji na różne stanowiska – nie zawsze jest on wymagany i to pracodawca w samym ogłoszeniu o pracę określa czy go oczekuje. W większości agencji pracy, czy agencjach opieki nie jest on zupełnie obowiązkowy,  jeśli jednak się na niego zdecydujesz, to pisząc go, pamiętaj by nigdy nie decydować się na całkowite kopiowanie znalezionego w internecie czy poradniku szablonu. Oczywiście możesz go wykorzystać jako podstawę – ale zmodyfikuj go tak, by przekazać Twoją motywację do pracy.

A może mniej formalnie?


Całkowicie dopuszczalne jest przesłanie również informacji w treści zwykłego maila . Na taką formę decyduje się większość aplikujących do pracy w opiece i taką też formę akceptuje większość firm zatrudniających opiekunów i opiekunki. Ta opcja jest mniej formalna, nie wymaga tworzenia specjalnych dokumentów jak CV czy list motywacyjny i dlatego bardziej się sprawdza w chwili, kiedy chcesz szybko zareagować na nowe ogłoszenie.

 

 

 

 

 

 

Niezależnie na którą opcję się zdecydujesz pamiętaj jakie informacje mają znaczenie w przypadku zgłaszania się do pracy w opiece:

 

Niezależnie na którą opcję się zdecydujesz pamiętaj jakie informacje mają znaczenie w przypadku zgłaszania się do pracy w opiece:

 

Koniecznie zamieść

Jeśli chcesz zamieść

 

Twoje imię i nazwisko oraz dane kontaktowe (numer telefonu)

Informacje o hobby, zainteresowaniach

Zarys informacji dotyczące Twojego doświadczenia

Referencje (jeśli posiadasz opinie lub dokumenty z wcześniejszych miejsc pracy w opiece)

Deklarowana przez Ciebie znajomość języka niemieckiego (w przypadku pracy za granicą)

Zdjęcie (niekoniecznie dowodowe), może być prywatne czy okolicznościowe.

Termin gotowości podjęcia pracy i dyspozycyjność

Dokumenty o zakończonych kursach, stażach związanych bezpośrednio (kurs opiekuna osób starszych, kurs języka niemieckiego, kurs pierwszej pomocy itp.)

 

Opis predyspozycji i Twoich cech, które mogą być istotne w opiece

 

 


Informacje obowiązkowe, to oczywiście Twoje dane personalne oraz przynajmniej jedna możliwa forma kontaktu (obowiązkowo numer telefonu).
Doświadczenie i stopień znajomości języka to informacje kluczowe: możesz zrobić to krótko, nie musisz opisywać doświadczenia bardzo dokładnie i szczegółowo , przyjdzie na to pora w momencie gdy pracodawca już się z Tobą skontaktuje. Opis składający się z 3-6 zdań będzie wystarczający. np.

Posiadam już doświadczenie w opiece. Opiekowałam się osobami z rodziny (ojcem i teściową),  podejmowałam też już pracę za granicą. Podczas opieki wykonywałam przy podopiecznym różne czynności higieniczne i pielęgnacyjne.

Doświadczenie w opiece zdobyłam w trakcie praktyk w szpitalu w ramach kursu dla Opiekunów osób starszych. W tym czasie nauczyłam się podstawowej pomocy i opieki nad osobami starszymi i chorującymi głównie na: demencję, cukrzycę, a także po przebytych wylewach. Staż ten trwał 8 tygodni .

 
Określając znajomość języka w ofertach pracy za granicą,  w których jest on wymagany – określ szczerze jak swoją znajomość oceniasz np.

  • podstawowo:
  • komunikatywnie;
  • dobrze;
  • bardzo dobrze;
  • biegle.

Jeśli masz trudność w precyzyjnym określeniu stopnia znajomości języka, możesz to zrobić w sposób opisowy, np. nie mam problemów w codziennym porozumiewaniu się w danym języku, języka uczyłam się podczas kursu, na którym opanowałam słownictwo związane z opieką, języka uczę się od paru miesięcy samodzielnie itp.

Wysyłając swoje zgłoszenie postaraj się również krótko określić od kiedy i na jaki czas chciałbyś podjąć pracę, dzięki temu pracodawca będzie mógł sprawnie określić czy akurat interesujące się czasowo oferty posiada i będzie je mógł Tobie przedstawić.

Od Ciebie tylko zależy czy będziesz chciał już na tym etapie, przy pierwszym kontakcie opisać kwestie dodatkowe. Nie jest to obowiązkowe, jednak zgłoszenie można wzbogacić poprzez:

Opisanie swoich predyspozycji:  krótko napisz co jest Twoją mocną stroną, jakie cechy w sobie cenisz i które pomagają Ci w pracy lub w życiu lub podkreśl te, które są szczególnie ważne w opiece.
Masz hobby, zainteresowania , o których chciałabyś napisać pracodawca również chętnie się z nimi zapozna .
Zdjęcie, dokumenty potwierdzające doświadczenie lub kwalifikacje (jeśli takie posiadasz) możesz dołączyć również na tym etapie lub dostarczyć je w późniejszym czasie.

 

Na przestrzeni ostatnich lat dostęp do Internetu i jego powszechność spowodował, że coraz więcej agencji oraz pracodawców poszukujących personelu do legalnej pracy w opiece prowadzi rekrutację głównie internetową, która jest szybsza i dla wielu osób wygodniejsza.
Jeśli nie masz dostępu do internetu – ten same dokumenty przesłać możesz tradycyjną drogą pocztową na adres korespondencyjny potencjalnego pracodawcy.

Pamiętaj:
dokumenty nie są decydujące i najważniejsze w procesie rekrutacji . Ich poprawne stworzenie wpływa jednak na to jak szybko i sprawnie potoczy się Twoja droga do znalezienia zatrudnienia
zgłoszenie swojej kandydatury to nie wypracowanie w szkole,  ilość nie ma tu znaczenia. Lepiej krótko, lecz na temat niż przysłowiowe „lanie wody”. Ważne by znalazły się w nim wspomniane informacje kluczowe, a także by były one zgodne z prawdą.


Nie zapomnij o numerze telefonu – to najczęstsza forma pierwszego kontaktu. Jeśli nie napiszesz od razu, pracodawca z pewnością poprosi Cię o jego dosłanie, a to z kolei wydłuży czas do pierwszego kontaktu. Zanim wyślesz – sprawdź czy jest poprawny i nie zrobiłaś w nim błędu.
jeśli pod telefonem dostępna jesteś tylko w określonych godzinach , koniecznie to sprecyzuj. Pracownicy agencji ponawiają kontakt z reguły do około 3-4 razy w różnych porach dnia. Jeśli w tym czasie nie uda Ci się odebrać, możliwe że kontakt nie zostanie powtórzony.
zwróć uwagę na poprawny adres mailowy, pod który ma być wysłane zgłoszenie,  by uniknąć tego, że Twój mail nie dotrze lub też trafi do nieodpowiedniego działu. Na stronach internetowych agencji ofertujących zatrudnienie w zakładce "kontakt" podane są dokładne adresy działów zajmujących się rekrutacją nowych pracowników. Podobnie w ogłoszeniach internetowych wskazywany jest adres pod który należy przesyłać swoje zgłoszenie.

Czego nie robić?
Nie przesyłaj e-maila z listą szczegółowych zapytań. Przyjdzie na to czas podczas rekrutacji. Miej świadomość, że do agencji zgłasza się codziennie nawet kilkadziesiąt osób, pragnących podjąć pracę w opiece. Odpowiedzi na wszystkie pytania drogą mailową nie zawsze jest więc możliwa, dlatego dobre agencje na swoich stronach internetowych zamieszczają spore ilości cennych informacji, w tym odpowiedzi na najczęściej zadawane pytania , czyli takie, które nurtowały też inne osoby poszukujące pracy tak jak Ty.

Poprzez stronę internetową agencji
Profesjonalne agencje na swoich stronach udostępniają również coraz częściej specjalne zakładki kontaktowe, dzięki którym bezpośrednio ze strony internetowej możesz wysłać swoje zgłoszenie, a pracodawca sam określa jakie informacje są dla niego ważne przy samym zgłoszeniu. Wtedy wystarczy na nie jedynie odpowiedzieć. Pamiętaj, by uważnie przeczytać pytania i zgodnie z nimi odpowiedzieć. Pamiętaj, by zawsze stosować zasadę szczerości – nie koloryzuj, nie kłam – w poszukiwaniu pracy ostatecznie ta opcja przynosi najlepsze rezultaty, a w pracy w opiece pozwoli dobrać podopiecznego zgodnego w Twoimi kwalifikacjami czy umiejętnościami.

Po przesłaniu tak przedstawionych informacji profesjonalna agencja skontaktuje się z kandydatem w określonym czasie. I krok w kierunku legalnej pracy będziesz mieć już za sobą.

 

J.S. Psycholog,  Specjalista ds. Zasobów Ludzkich

04 października 2017 18:56
Dobrze to ująłeś :D Internet to nie miejsce na prywatne sprawy.
04 października 2017 19:06
A kto cię zmusza ? Czytaj to co dla ciebie interesujące Pozdrawiam