Jak skutecznie porozumiewać się ze starszymi osobami? #2

 

Nie generalizuj


    Uogólnienia czy generalizacje należą do najbardziej irytujących komunikatów. Choć denerwują chyba każdego, są często używane, zwykle zupełnie bezpodstawnie.
    Sformułowania w rodzaju „nigdy nie wiesz, gdzie leżą lekarstwa”, „zawsze coś rozlejesz”, czy „na pewno znowu to zgubiłeś” są bezsensowne. Jeśli rzeczywiście ktoś nigdy nie pamięta i zawsze coś gubi albo rozlewa, to prawdopodobnie jest to objawem jakiegoś schorzenia, nie powodem do wytykania.
    Takie komunikaty mają też duży ładunek agresji. Większość ludzi ma bowiem świadomość, że takie generalizowanie jest denerwujące. A jednak to robi. To oczywiście budzi opór, a komunikaty tego typu należą do najbardziej konfliktogennych.

Komunikaty typu „ty” i typu „ja”

    Innym rodzajem agresywnych komunikatów, są tzw. komunikaty typu „Ty”. Są to sformułowania, które przenoszą winę i odpowiedzialność za określoną sytuację na drugą osobę. (np. „Denerwujesz mnie”) Jest to częsty sposób formułowania zdań, który zwykle prowadzi do konfliktu. Osoba zaatakowana takim komunikatem niejako odruchowo się broni, jeśli chce uniknąć kłótni, musi się bardzo postarać.
    A wystarczyłoby użyć komunikatu typu „ja”, który lepiej oddaje rzeczywistość i nie jest agresywny. Co więcej – zwykle pozwala spokojnie i bezkonfliktowo omówić problemy i poradzić sobie z nimi.
    Gdy odbiorca zamiast „denerwujesz mnie”, usłyszy „zdenerwowałem się na ciebie”, nie musi się bronić. Zwykle chce wiedzieć, dlaczego ktoś się zdenerwował i może dojść z nim do porozumienia.
    Często takie komunikaty są łączone z generalizowaniem. Np. „Nic nie robisz”, „Wszystko zepsujesz”, „Do niczego się nie nadajesz”. Każde z tych sformułowań jest agresywne i konfliktogenne. Jest też przesadzone i niezgodne z prawdą. Zamiast wypowiadać się w taki sposób, lepiej i prościej porozmawiać spokojnie i rzeczowo.
    Tym bardziej, że w przypadku takich komunikatów na ogół trudno zrozumieć, o co w ogóle chodzi nadawcy – jeśli mówi „nic nie robisz”, bo chce, by odbiorca zrobił coś konkretnego, powinien po prostu go o to poprosić, zamiast atakować.

Pamiętaj o możliwościach odbiorcy!

    Dostosuj tempo mówienia i ton głosu do możliwości odbiorcy. Zwykle robi się to odruchowo. Nawet osoby, które normalnie mówią szybko, cicho czy niewyraźnie, rozmawiając z dziećmi, cudzoziemcami, czy starszymi osobami starają się mówić wolniej i wyraźniej. Czasem jednak można o tym zapomnieć.



    Warto zwrócić na to uwagę! Jeśli osoba, z którą rozmawiasz ma problemy z słuchem, pamiętaj, aby mówić głośniej i upewnić się, czy wszystko usłyszała i dobrze zrozumiała. Bywa, że źródłem nieporozumień i problemów jest zwykłe przesłyszenie się czy niedosłyszenie.

Słuchanie – przydatna umiejętność

    Porozumiewanie się działa w dwie strony. Każdy rozmówca jest nie tylko nadawcą, ale także odbiorcą i to również jest ważne. Poza zrozumiałym formułowaniem zdań, warto starać się dobrze zrozumieć, co mówią do nas inni.

Nie zniechęcaj rozmówcy

    Czasem ktoś, do kogo mówimy, w ogóle nie słucha (albo sprawia takie wrażenie), co zniechęca do rozmowy z nim. Zniechęcające jest „słuchanie z kamienną twarzą”, unikanie kontaktu wzrokowego, czy odwracanie się albo wychodzenie, podczas gdy ktoś coś mówi. To tak, jakby powiedzieć tej osobie „i tak cię nie słucham”. W efekcie uzna ona, że nie warto rozmawiać z kimś, kto i tak nie słucha.

Wysłuchaj i postaraj się zrozumieć

    Nieśmiałe, czy mało rozmowne osoby można zachęcić, słuchając „aktywnie” i potwierdzając to kiwaniem głową, mówiąc „mhm”, czy pytając o szczegóły. Jeśli coś jest dla ciebie niejasne – pytaj. Wtedy masz pewność, że obie strony wszystko i dobrze zrozumiały.

    Te informacje mogą przydać się nie tylko w porozumiewaniu się ze starszymi osobami. Każdego dnia wymieniamy słowa i gesty z wieloma osobami, a komunikowanie się pomiędzy ludźmi to jedna z najważniejszych spraw w życiu codziennym. Warto przywiązywać do tego wagę, dbać o precyzyjne wypowiadanie się i prawidłowe zrozumienie rozmówcy. To ułatwia życie i oszczędza nam wielu problemów.

 


Katarzyna Majgier psycholog

10 maja 2015 20:03 / 4 osobom podoba się ten post
To jest forum dla normalnych ludzi, opiekunek i opiekunow. Opinie wlasne sa bardzo mile widziane, tylko, kazdy temat mozna "spalic" piszac w taki sposob, jak Ty to robisz.
10 maja 2015 20:05 / 2 osobom podoba się ten post
Trzeba trochę tu pobyć aby zrozumieć po co ten portal.
Znajdzie sie tu miejsce i dla opiekunek i dla koordynatorek,byle nie uważały sie za" lepiej wiedzące".Bo wtedy szybko zostaną tu sprowadzone na ziemię;)
10 maja 2015 20:05 / 2 osobom podoba się ten post
tak tak..tyle ze moze niech pochyli sie nad gminnym ludem i sprobuje uzywac prostszego jezyka,,,matko kochana coz to za styl,,elokwencja..a ja coz prosta koita od wycierania d,,,y mojemu pdp
10 maja 2015 20:07 / 4 osobom podoba się ten post
Prosze Pani, my to jestesmy wszystkie przyslowiowym granatem od pluga oderwane , wiec ni popisze Pani z nami. Jedna z nas nie wie nawet do kogo Pani sie zwraca w odpwiedzi na post. Moze z podopiecznymi da sie zrobic projekt, z opiekunkami mysle, ze nie , jestesmy NIEURABIALNE !!!!!! Jestem zla na takie wydymane teksty, sorki ale tak juz mam, prosty i szczery jezyk tylko do mnie przemawia a powyzsze teksty powoduja, ze staje sie agresywna , a nie chce tego. KONIEC
10 maja 2015 20:12 / 3 osobom podoba się ten post
oj oj te wpisy to chyba dla jaj sa...z lekka podobny styl pisania do tego jaki miala jedna z naszych kolezanek.co jej konto zlikwidowal moderator.Ciotka czy to ty jestes
10 maja 2015 20:14 / 2 osobom podoba się ten post
ania52 .... egal ciotka czy wujek, sicher , ze nie opiekunka !!!!!!
10 maja 2015 20:15 / 1 osobie podoba się ten post
Brawo Marta. To prawda.
10 maja 2015 20:16
Ciotka to opiekunka jest..taka jak my...
10 maja 2015 20:17
Dziękuję za szczerą, konkretną odpwiedź. Pozdrawiam i życzę wszystkiego dobrego.
10 maja 2015 20:17 / 5 osobom podoba się ten post
Opiekunka nie musi wszystkich po kilka razy zapewniać że jest opiekunką i nie musi podkreślać że z wieloletnim stażem
Koordynatorka musi bo się boi że nikt jej nie uwierzy;))
10 maja 2015 20:18 / 3 osobom podoba się ten post
Oooo, widać , że pani Mild and cośtam...wysoko zaszła. Warto jednak wiedzieć, że czym wyzej wejdziesz, z większym hukiem zlecisz. Spuść powietrze kobieto, bo te twoje projekty w kontekscie opieki nad starcami, świadczą o tym, że podchodzisz do tego bardzo przedniotowo, o braku empatii nie wspominając.
Nie wierzę ze jesteś opiekunką, nie ma takiej mozliwości.
10 maja 2015 20:20 / 1 osobie podoba się ten post
Nie omieszkam zadac jutro tego pytania mojej koordynatorce :))))
10 maja 2015 20:21 / 3 osobom podoba się ten post
Czytałam i zauważyłam, że wszyscy zrozumieli, co masz na myśli. 
Po to między innymi jest ten portal, że można dyskutować, jak się człowiek z czymś nie zgadza.
Trzeba się z tym liczyć, że ujawniając taki lekceważący stosunek do innych opiekunek, nie spotkasz się z poklaskiem. 
10 maja 2015 20:21
Oj,nie zrozumie pytania,Jolek;)
10 maja 2015 20:22 / 2 osobom podoba się ten post
Nie mówiąc już, że opieka nad starszymi osobami nie spełnia raczej kryteriów projektu.